https://www.fisiltihaberleri.com/files/uploads/user/027be96416a8e0804e6c6086db6770c2-73526ad7f2d4905c4f54.png
Cahit Kurbanoğlu Prof. Dr.

İSLÂM BİLİM ADAMLARI

09-09-2022 12:18

İSLÂM BİLİM ADAMLARI

İBNÜ’I-ARABÎ 2

1204 yılında İbnü’l-Arabî, Selçuklu dönemi tanınmış şeyhlerinden Mecdüddin İshak ile buluşmuştur. İbnü'l-Arabî, buradan önce Medine’yi ziyaret ederek Bağdat’a gitmiştir. Bu ziyaretinde Şeyh Abdülkâdir Geylâni’nin (Kadiriye tarikatının kurucusu ve İslâm filozofu) öğrencileriyle tanışmıştır. İbnü'l-Arabî, Musul’da Ramazan ayını geçirdiği esnada et-Tenezzülâtü’l-Mevṣıliyye ile el-Celâl ve’l-cemâl'i adlı eserlerini yazmıştır. Ertesi yıl Urfa, Diyarbekir, Sivas üzerinden Malatya’ya gelmiştir.

İbnü’l-Arabî’nin devlet adamlarıyla ilişkileri sadece Selçuklu sultanı I. Keykâvus ve diğer sultanlarıyla sınırlı kalmamış, Eyyûbîler’in Halep emîri el-Melikü’z-Zâhir ve Dımaşk emîri el-Melikü’l-Âdil ile de münasebetlerini sürdürmüştür. 

İbnü'l-Arabî Dımaşk’ta iken, Hz. Peygamber’in elinde bir kitapla zuhur ederek, “Bu elimdeki, hikmetlerin yuvalarını (fusûsü’l-hikem) gösteren bir kitaptır, bunu al ve faydalanacak kimselere açıkla” dediğini nakleden İbnü’l-Arabî, bu işaret üzerine Fusus denilen Fuṣûṣü’l-ḥikem’i 627 (1230) yılında burada telif etmiştir.

İbnü’l Arabi tarafından el yazısıyla yazılan el-Gütuhâtü’l-Mekkiyye (resim)

İbnü'l-Arabî İslâm tarihinde üzerine en sert tartışmaların yapıldığı kişilerden biridir.  Üzerinde en çok durulan konu da şüphesiz vahdet-i vücud düşüncesi olmuştur.

İbnü'l-Arabî'nin en sert eleştirmenlerinin başında gelen kişi Hanbelî Mezhebi geleneğinden beslenen âlim İbn Teymiyye’dir. İbn Teymiyye'ye göre vahdet-i vücud küfürdür, dolayısıyla onu savunanlar da kâfirdir.

İbnü’l-Arabî eserlerini herhangi bir müellif gibi düşünüp taşınarak yazmadığını, bu eserlerde yer alan bilgilerin zihinsel ürünler olmaktan ziyade birer “ilâhî imlâ” olduğunu özellikle el-Fütûḥât’ında dile getirmiştir.

Bâzı tasavvuf ehilleri Muhyiddin İbnü'l-Arabî'nin geldiği idrak ve ilâhî anlayış seviyesinin peygamberler hariç insanlığın gelebileceği en yüksek seviye olduğu görüşündedirler. 

Tasavvuf çevrelerindeki genel kanaat, gelmiş geçmiş en büyük birkaç şeyhten biri olduğu yönündedir.

İbnü’l-Arabî kendisine gelen vâridâtı ya çok süratli bir şekilde bizzat kaleme aldığı veya yanındakilere yazdırdığı bildirmekte, 

Mevâḳıʿu’n-nücûm adlı oldukça hacimli (300 sayfa) eserini on bir günde, et-Tedbîrâtü’l-ilâhiyye’yi dört günden daha az bir sürede, et-Tenezzülâtü’l-Mevṣıliyye’yi birkaç gün içerisinde, el-Celâl ve’l-cemâl’i bir günde, Kitâbü’l-Hüve’yi bir sabah vaktinde, el-Ḳasemü’l-ilâhî’yi bir saatte yazdığını söylemektedir.

İbnü’l-Arabî, bütün eserlerinde mârifetullahı ilimler dairesinin merkezine almış ve bu noktadan hareketle hakikate dair ilimlerin (ilm-i hakāik) çeşitli konularına açıklamalar getirmiştir. Tasavvuf, tefsir, hadis, fıkıh, tarih, ilm-i havâs gibi çok geniş bir alanda yazmış olduğu yüzlerce eserinin hareket noktası hep “mârifetullah”tır. 

İbnü’l-Arabî şiire de bu açıdan bakmıştır. Ona göre şiir şaire Zühre feleğinin ve Yûsuf peygamberin bir hediyesidir. Âlem-i hayâl ile şiirsel tahayyül arasında irtibat vardır. El-Fütûḥât’ta, İbnü’l-Arabî’ye ait 1428 parça şiir bulunmaktadır.

İbnü’l-Arabî’nin ifadeleri özlü ve yoğundur. Bununla birlikte otuz yedi ciltlik el-Fütûḥât için, “Bu kitaptan maksat elden geldiği kadar veciz ifade ve hulâsadır” demesi hayli anlamlıdır.

Prof. Dr. Cahit Kurbanoğlu

09.09.2022

Neler Söylendi?

DİĞER YAZILARI KUTLU DOĞUM 17   ALEMDE HERŞEY YERLİ YERİNDE VE BELİRLİ GAYELERİ VARDIR KUTLU DOĞUM 16   KÂİNAT KİTABININ SIRRINI KİM ÇÖZDÜ KUTLU DOĞUM 15 Ramazan Bayramı KÂİNAT ALLAH’I CC ANLATAN CİSİM GİYMİŞ KITAPTIR Leyle-i Kadir Peygamber Efendimiz ASM Kadir Gecesi'nde, “Allahümme inneke afüvvün kerîmün tühıbbül afve fa'fü annî” duasını okumuşlardır.  KUTLU DOĞUM 13   O BİR İNSAN ALLAH TEKRAR BERABER OLMAYI İHSAN EYLEDİ KUTLU DOĞUM 12 BU MÜMTAZ ZAT KİMDİR? O halde düşünelim Allah’ın CC bu kadar çok değer verdiği Resulü Ekrem (asm) kimdir? Ne dava etmiştir? Dünyaya niye gönderilmiş ve nasıl yaşamıştır? Bu Zat (asm) insanlığa ne getirmişt KUTLU DOĞUM 11  İNSAN, İMAN, KULLUK NEYMİŞ KUTLU DOĞUM 10 BEDEN NE İÇİN YARATILDI? KUTLU DOĞUM 9 HERŞEY PEYGAMBERİMİZ ASV HÜRMETİNE YARATILDI KUTLU DOĞUM 8 İLK ÖNCE YARATILAN Bir gün ashabdan Abdullah bin Câbir (r.a.), KUTLU DOĞUM 7 ZAMANIN KULLANILMASININ KUR’AN İLE İLGİSİ  KUTLU DOĞUM 6 KUTLU DOĞUM 4 PEYGAMBERİMİZİN ŞAHSİYETİ (ASM) KUTLU DOĞUM DÜNYANIN VE İNSANLIĞIN ÖMRÜ KUTLU DOĞUM İSLÂM BİLİM ADAMLARI 175 İSLAM BİLİM ADAMLARI   Bediüzzaman Said Nursi 50 İSLAM BİLİM ADAMLARI   Bediüzzaman Said Nursi 49 İSLAM BİLİM ADAMLARI Bediüzzaman Said Nursi 48 İSLAM BİLİM ADAMLARI Bediüzzaman Said Nursi 46 İSLAM BİLİM ADAMLARI Bediüzzaman Said Nursi 45 İSLAM BİLİM ADAMLARI Bediüzzaman Said Nursi 44 İSLAM BİLİM ADAMLARI Bediüzzaman Said Nursi 42 İSLAM BİLİM ADAMLARI Bediüzzaman Said Nursi 41 İnci Sancının Mahsulüdür İSLAM BİLİM ADAMLARI Bediüzzaman Said Nursi 39 İSLAM BİLİM ADAMLARI Bediüzzaman Said Nursi 38 İSLAM BİLİM ADAMLARI Bediüzzaman Said Nursi 37 İSLAM BİLİM ADAMLARI Bediüzzaman Said Nursi 36 Tek Kurşun Atılmadan Yapılan İhtilallerden, Namulularını Kardeşlerine Çeviren Kanlı İhtilale: 15 Temmuz. İSLAM BİLİM ADAMLARI Bediüzzaman Said Nursi 35 İSLAM BİLİM ADAMLARI Bediüzzaman Said Nursi 34 İSLAM BİLİM ADAMLARI Bediüzzaman Said Nursi 33 -----------İSLAM BİLİM ADAMLARI Bediüzzaman Said Nursi 32 İSLAM BİLİM ADAMLARI 155 Bediüzzaman Said Nursi 31 İSLAM BİLİM ADAMLARI Bediüzzaman Said Nursi 30 İSLAM BİLİM ADAMLARI Bediüzzaman Said Nursi 29 İSLAM BİLİM ADAMLARI Bediüzzaman Said Nursi 28 İSLAM BİLİM ADAMLARI Bediüzzaman Said Nursi 27 İSLAM BİLİM ADAMLARI Bediüzzaman Said Nursi 26 İSLAM BİLİM ADAMLARI Bediüzzaman Said Nursi 25 İSLAM BİLİM ADAMLARI Bediüzzaman Said Nursi 24 İSLAM BİLİM ADAMLARI Bediüzzaman Said Nursi 23 İSLAM BİLİM ADAMLARI Bediüzzaman Said Nursi 21 SLAM BİLİM ADAMLARI Bediüzzaman Said Nursi 19 İSLAM BİLİM ADAMLARI Bediüzzaman Said Nursi 18 İSLAM BİLİM ADAMLARI Bediüzzaman Said Nursi 17 İSLAM BİLİM ADAMLARI Bediüzzaman Said Nursi 16 İSLAM BİLİM ADAMLARI Bediüzzaman Said Nursi 15 SÖZLER: KUR’AN-I KERIM ALLAH’IN KELAMI, İNSANLIĞIN MUKADDES KİTABIDIR 3 KUR’AN-I KERIM ALLAH’IN KELAMI VE İNSANLIĞIN MUKADDES KİTABIDIR İSLAM BİLİM ADAMLARI Bediüzzaman Said Nursi 14 İSLAM BİLİM ADAMLARI Bediüzzaman Said Nursi 13 İSLAM BİLİM ADAMLARI Bediüzzaman Said Nursi 12 BEDİÜZZAMAN SAİD NURSİ’NİN ESERLERİ İSLAM BİLİM ADAMLARI Bediüzzaman Said Nursi 11 EMİRDAĞI ZORUNLU İKAMET İSLAM BİLİM ADAMLARI Bediüzzaman Said Nursi 10 ESKİŞEHİR HAPİSHANESİ İSLAM BİLİM ADAMLARI Bediüzzaman Said Nursi 9 İSLAM BİLİM ADAMLARI 131 Bediüzzaman Said Nursi 7 KUVA-YI MİLLİYE HAREKETİ VE ÖLÜME MAHKÛMİYET Bayram Yüksel Ağabey Vefatının Sene-i Devriyesi II Bayram Yüksel Ağabey Vefatının Sene-i Devriyesi I İSLAM BİLİM ADAMLARI Bediüzzaman Said Nursi 6 İSLAM BİLİM ADAMLARI Bediüzzaman Said Nursi 5 İSLAM BİLİM ADAMLARI Bediüzzaman Said Nursi 4 Bediüzzaman Said Nursi 3 ŞEKERCİ HANI VE AKIL HASTANESİ İSLAM BİLİM ADAMLARI Bediüzzaman Said Nursi 3 İSLAM BİLİM ADAMLARI BEDİÜZZAMAN LAKABI İSLAM BİLİM ADAMLARI 125 İSLÂM BİLİM ADAMLARI   İBNÜ’I-ARABÎ 7 İSLÂM BİLİM ADAMLARI İBNÜ’I-ARABÎ 5 İSLÂM BİLİM ADAMLARI İBNÜ’I-ARABÎ 5 İSLÂM BİLİM ADAMLARI İBNÜ’I-ARABÎ 4 İSLÂM BİLİM ADAMLARI İBNÜ’I-ARABÎ 3 ÇOCUKTAN AYRILAMAYAN BEKÇİ ANNELER İSLÂM BİLİM ADAMLARI İSLÂM BİLİM ADAMLARI